5 Uiteenzetting financiële positie
5.6.2 Programmareserve 2
Onderwerp | Saldo per | Vermeerderingen 2017 | Verminderingen 2017 | Saldo per | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Dekking infra projecten < 1 mln DBI | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||
Spoortunnel Delft | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||
Fietsprojecten | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||
Milieueisen openbaar vervoer | 1.260 | 0 | 0 | 1.260 | |||||
1%-regeling Kunst | 149 | 0 | 13 | 137 | |||||
Egalisatiereserve expl proj PZI | 12.790 | 10.662 | 1.667 | 21.785 | |||||
RijnGouwelijn | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||
COA P&R knooppunten | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||
Impuls openbaar vervoer | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||
Reserve bereikbaarheid | 8.341 | 259 | 8.600 | 0 | |||||
HOV Net Zuid-Holland Noord | 5.377 | 0 | 0 | 5.377 | |||||
Res.doorgeschoven kap.lst.mobiliteit | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||
Egal.kaplast Kaderbesluit Infra | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||
Egal.kaplast nota IWA | 67.849 | 23.191 | 1.224 | 89.816 | |||||
2014 DP Verb.proc.fin.inz.Mobiliteit | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||
Mobiliteit | 83.835 | 95.196 | 104.598 | 74.433 | |||||
Revolverend Verenfonds | 1.300 | 1.300 | 0 | 2.600 | |||||
Egalisatieres.beheer & onderhoud DBI | 0 | 5.467 | 0 | 5.467 | |||||
Totaal | 180.902 | 136.075 | 116.102 | 200.875 |
Onderwerp programmareserve: | Milieueisen openbaar vervoer |
Inhoud en doel | In de Visie Ruimte en Mobiliteit is de ambitie opgenomen dat het openbaar vervoer binnen twee concessieperiodes (15-20 jaar) energieneutraal is. Ook is energietransitie een belangrijk speerpunt in het Hoofdlijnenakkoord 2015-2019. |
Functie | Spaar |
Voeding | Programmabudget |
Looptijd | 2018 |
Onderwerp programmareserve: | 1%-regeling Kunst | |
Inhoud en doel | De 1%-regeling Publieke kunstprojecten is beëindigd. Van de zes projecten loopt alleen Buytenland nog in programma 1. | |
Functie | Spaar | |
Voeding | Financiële ruimte | |
Looptijd | 2018 | |
Toelichting vermindering | In 2017 tot en met 2020 wordt er jaarlijks € 0,01 mln onttrokken (ten behoeve van programma 1) ter dekking van kosten voor het kunstproject in het Buytenland. |
Onderwerp programmareserve: | Egalisatiereserve exploitatieprojecten PZI | |
Inhoud en doel | De programmareserve dient om vertragingen en versnellingen bij projecten op te vangen, waarbij de projecten binnen het totale projectbudget blijven, maar verschillen ontstaan in de kasritmes. | |
Functie | Egalisatie | |
Voeding | Programmabudget | |
Looptijd | Doorlopend | |
Toelichting vermeerdering | De storting in de reserve ad € 11 mln is als volgt opgebouwd:
| |
Toelichting vermindering | De bijdrage uit de reserve ad € 1,7 mln is als volgt opgebouwd:
|
Onderwerp programmareserve: | RijnGouweLijn |
Inhoud en doel | Dit is een risicoreserve. Er zijn kosten gemaakt die mogelijk niet in de scope van het project HOV-Net Zuid-Holland passen. In dat geval moeten deze kosten in de exploitatie worden genomen waarvoor we deze reserve aanhouden. Dat zal blijken wanneer het voorlopig ontwerp van het HOV-Net Zuid-Holland Noord in 2016 is vastgesteld. |
Functie | Spaar |
Voeding | Programmabudget |
Looptijd | 2016 |
Onderwerp programmareserve: | Reserve bereikbaarheid |
Inhoud en doel | Het doel van deze programmareserve is het kunnen opvangen van meevallers op de mobiliteitsprojecten en- programma's van Verkeer en Vervoer en DBI. De middelen kunnen dan tijdelijk als vrij besteedbaar deel worden gereserveerd voor nieuwe of andere bestaande bereikbaarheidsdoeleinden. Dit kunnen projecten zijn in het kader van Verkeer en vervoer (aanleg van nieuw) als in het kader van Beheer en onderhoud (zorg voor bestaand). De programmareserve is ingesteld als instrument om middelen voor mobiliteit te kunnen behouden voor mobiliteitsdoeleinden. Dit conform het Hoofdlijnenakkoord. |
Functie | Spaar |
Voeding | Programmabudget |
Looptijd | Doorlopend |
Toelichting vermeerdering | Als gevolg van de bijstelling van het contract voor de Waterbus wordt € 0,3 mln in de reserve gestort. |
Toelichting vermindering | € 4,9 mln ten behoeve van beheer en onderhoud. Jaarlijks wordt het jaarrekeningsaldo van het programma Mobiliteit verrekend met de reserve. In verband met de instelling van een aparte reserve voor het beheer en onderhoud wordt het aandeel van beheer en onderhoud in de rekeningsaldi aan de reserve onttrokken en in de nieuwe reserve gestort. |
Onderwerp programmareserve: | HOV-Net Zuid-Holland Noord |
Inhoud en doel | Het HOV-Net Zuid-Holland Noord geeft invulling aan R-net en strekt zich uit van Utrecht tot de kust, met aftakkingen richting Noordvleugel en Haaglanden. Het resultaat is een duurzaam, hoogwaardig, frequent en herkenbaar openbaar vervoernetwerk, met diverse knooppunten, waar de verbindingen naadloos op elkaar aansluiten. |
Functie | Spaar |
Voeding | Vanuit de vrijvallende gelden voor OV (€ 5 mln in 2012) |
Looptijd | 2019 |
Onderwerp programmareserve: | Egalisatiereserve kapitaallasten nota IWA | |
Inhoud en doel | Als gevolg van de implementatie nota IWA (activeren na gereedmelding in plaats van jaarlijks activeren) dalen de kapitaallasten in de eerstkomende jaren. Deze gereserveerde middelen kunnen in latere jaren worden ingezet om pieken in de toekomstige kapitaallasten af te dekken. | |
Functie | Egalisatie | |
Voeding | Uit de vrijvallende kapitaallasten mobiliteit | |
Looptijd | 2044 | |
Toelichting vermeerdering | De berekende vrijval van afschrijvingslasten ad € 23,2 mln als gevolg van doorgeschoven investeringen in voorgaande jaren wordt in de reserve gestort. | |
Toelichting vermindering | Ter verevening van de afschrijvingslasten wordt € 1,2 mln aan de reserve onttrokken |
Onderwerp programmareserve: | Mobiliteit | |
Inhoud en doel | De provincie ontvangt vanaf 2016 de rijksbijdrage voor verkeer en vervoer (BDU) via het Provinciefonds. De rijksbijdrage voor verkeer en vervoer wordt gestort in de reserve Mobiliteit. Toelichting over de besteding en ontvangst van de middelen wordt opgenomen in het bestedingsplan Mobiliteit. Van de jaarlijks te ontvangen rijksbijdrage is een groot deel bestemd ter dekking van de kosten van de regionale OV-Concessies. | |
Functie | Spaar | |
Voeding | Decentralisatie Provinciefonds | |
Looptijd | 2099 | |
Toelichting vermeerdering | € 95,2 mln decentralisatie-uitkering Verkeer en Vervoer, ontvangen in het Provinciefonds. | |
Toelichting vermindering | € 104,6 mln ten behoeve van de realisatie van het Bestedingsplan mobiliteit 2017. |
Onderwerp programmareserve: | Revolverend Verenfonds | |
Inhoud en doel | Doelstelling van het fonds is om in de provincie veerverbindingen voor forensen en scholieren in stand te houden die voldoen aan de maatschappelijk gewenste kwaliteitsniveau. Beoogd wordt onder meer om de verduurzaming van de veerponten te stimuleren via vernieuwing en renovatie. Via het fonds kunnen veerexploitanten hiervoor een lening krijgen van de provincie. De reserve heeft de functie van risicoreserve. | |
Functie | Buffer | |
Voeding | Financiële ruimte | |
Looptijd | 2099 | |
Toelichting vermeerdering | Conform het Hoofdlijnenakkoord 2015-2019 wordt € 1,3 mln toegevoegd aan de reserve. |
Onderwerp programmareserve: | Egalisatiereserve beheer en onderhoud |
Inhoud en doel | De door PS vastgestelde Nota budgetbehoefte geeft een gemiddeld jaarbudget voor beheer en onderhoud. Door de toestandsafhankelijke aanpak van het onderhoud, waarbij het areaal op het economisch meest rendabele moment wordt onderhouden, ontstaan pieken en dalen in de jaarlijkse uitgaven. Bij het Kaderbesluit infrastructuur 2016 is een egalisatiereserve ingesteld om deze schommelingen op te vangen en voor de provinciale begroting een gelijkmatige lastenontwikkeling te presenteren. |
Functie | Egalisatie |
Voeding | Programmaresultaat / programmabegroting |
Looptijd | Doorlopend |
Toelichting vermeerdering | De reserve wordt in 2017 gevoed met het resultaat op het beheer en onderhoud in de jaren 2014 en 2015 (bijdrage uit de reserve bereikbaarheid). Gezien de huidige staat van het areaal wordt in de periode 2019 tot en met 2022 weinig planmatig onderhoud aan wegen uitgevoerd. De in deze jaren niet benodigde middelen worden toegevoegd aan de reserve. |